Umělá inteligence přináší nové možnosti ve správě 5G sítí
Rychlý technologický vývoj představuje pro poskytovatele telekomunikačních služeb možnost začít využívat umělou inteligenci. Devět z deseti poskytovatelů telekomunikačních služeb se shoduje, že AI je pro kvalitní zákaznickou zkušenost s 5G klíčová. Sítě bez nutnosti zásahu obsluhy mají jednodušší správu a obsluhu.

Poskytovatelé telekomunikačních služeb stojí na začátku letošního roku před důležitými obchodními výzvami: snižování provozních nákladů, komplexita sítí a provoz i monetizace 5G sítí. Jejich řešení se může skrývat v zavedení systémů umělé inteligence (AI). V dnešní podobě představují sítě směsici několika technologií s cílem uspokojit tržní poptávku. Tlak na rychlé splnění nových uživatelských požadavků přináší další komplikace, kterým je potřeba čelit.
Sítě mobilních operátorů jsou stále složitější a dospívají postupně do bodu, kdy je už nebudou moci spolehlivě obsluhovat pouze lidé. Odborníci ze společnosti Ericsson se v jednom z reportů věnují využití automatizace a umělé inteligence pro vylepšení uživatelské zkušenosti. Devět z deseti poskytovatelů telekomunikačních služeb se shoduje, že AI je pro kvalitní zákaznickou zkušenost s 5G klíčová.
Výpočetní kapacita se zdvojnásobuje zhruba každých 18 měsíců. To umožňuje rychlá vylepšení softwaru, která rozvíjejí možnosti využití AI a algoritmů. Objevuje se tak příležitost k rychlému technologickému vývoji, díky kterému bude možné pochopit a interpretovat složité procesy probíhající v sítích poskytovatelů služeb.
Nové služby se zavádějí čím dál rychleji do čím dál složitějších sítí. To vyvolává potřebu vyšší automatizace jejich správy s minimalizací manuálních zásahů. AI představuje klíčovou technologii na cestě k sítím bez nutnosti zásahu obsluhy (tzv. zero-touch networks). Díky využití umělé inteligence se mohou poskytovatelé služeb lépe vypořádat s rostoucím počtem parametrů, které síť vyžaduje, a uživatelům systému AI pomůže využívat ho na výrazně vyšší úrovni. AI systém by neměl pouze reagovat na požadavky lidského uživatele, ale přicházet s vlastními předpověďmi, doporučeními a rozhodnutími. Proto je klíčové, aby umělá inteligence pochopila obchodní cíle poskytovatelů služeb a uživatele systému.
Umělá inteligence musí být v produktech a službách, které síť využívá, zakomponovaná od samého začátku. Díky tomu mohou být všechny operace řízené na základě vygenerovaných dat. Při navrhování operačních podpůrných systémů s využitím AI se odborníci ze společnosti Ericsson zaměřují nejen na vytváření přesnějších modelů a algoritmů. Nejdůležitější je pro ně důvěra budoucích uživatelů těchto řešení. Jedná se o systém, který bude přijímat kritická rozhodnutí ovlivňující výkon celé sítě, a oni mu musí předat ty nejdůležitější úkoly.
související články
Nespokojených zákazníků o třetinu ubylo: Ombudsman ČEZ loni řešil nejméně podnětů za posledních 8 let
Firemní ombudsman ČEZ napíná své síly ve prospěch zákazníků již 11 let. Za tu dobu řešil přes 8000 podnětů a vyhověl zhruba každému desátému žadateli o přezkum. V posledních letech ale více než pochybení společností ČEZ hraje v počtu uznaných…
INFORMACE Z JE TEMELÍN 17 / 2021
První i druhý blok je v provozu. Pomocné systémy elektrárny pracují podle provozní potřeby bloků.
Informace z JE Dukovany 26/1/2021
Bloky č. 2, 3 a 4 jsou provozovány na 100% výkonu. Blok č. 1 je v odstávce. Provozní systémy elektrárny pracují podle potřeb…
Energetické komunity ovládly Modernizační fond. Žádat mohou o finance ze tří programů
I přes velký tlak energetického a teplárenského průmyslu, se povedlo dosáhnout nečekaného navýšení dostupných financí z…
Dobití elektromobilu za pět minut. Baterie už se dá vyrobit, naráží však na překážky
Pět let po dávno zapomenutém představení revoluční baterie od izraelského start-upu StoreDot se tato firma vrací na scénu s…
14. medzinárodná konferencia ENEF 2020
Příležitosti v dekarbonizované energetice
e-SALON
ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.