WSJ: Globální vývoz automobilů roste, pomáhají státní podpory elektromobilům

Vývoz automobilů z Evropy a z Asie prudce roste, zejména ale díky tomu, že Spojené státy a další země poskytují dotace na nákup elektromobilů. Prodejci navíc doplňují zásoby, které ani teď nedosahují úrovně před pandemií nemoci covid-19. Rozmach obchodu s automobily je v kontrastu s širším vývojem vývozu, který naopak slábne, hlavně kvůli zpomalování globální ekonomiky. Tento trend nabízí pohled na to, jak snahy západních zemí o přijetí politiky, jejímž cílem je stimulace domácí výroby a odmítání fosilních paliv, způsobují změny ve světovém obchodě, napsal deník The Wall Street Journal (WSJ).

WSJ: Globální vývoz automobilů roste, pomáhají státní podpory elektromobilům

Z Německa, evropské průmyslové velmoci, vyvezli výrobci za deset měsíců do letošního října zhruba 2,6 milionu nových osobních aut. To je podle německého svazu automobilového průmyslu o deset procent více než před rokem. Jižní Korea a Japonsko zaznamenaly zrychlení vývozu aut, částečně díky daňovým úlevám pro elektromobily v USA. Čína začátkem letošního roku předstihla Japonsko a stala se největším vývozcem automobilů, částečně díky prodeji do Ruska a díky vývozu elektromobilů od domácích výrobců, jako je BYD, i od zahraničních značek, jako je například americká Tesla.

Ve srovnání s průměrným měsíčním vývozem v roce 2021 vzrostl vývoz aut z Číny ve třetím čtvrtletí o 71 procenta, uvedla společnost Oxford Economics. Vývoz aut z Jižní Koreje se ve stejném období zvýšil o 36 procent a z Japonska o 18 procent. Vývoz aut i automobilových dílů z Thajska pak stoupl o 13 procent. Neautomobilový vývoz z těchto čtyř zemí ve stejném období o 5,4 procenta klesl. To ukazuje, jak se vývozu aut daří odolat širšímu trendu oslabení prodeje v zahraničí způsobenému tím, že spotřebitelé a podniky omezují výdaje v reakci na vyšší úrokové sazby.

Automobilový průmysl patřil v době pandemie k nejvíce zasaženým odvětvím, protože nedostatek polovodičů měl negativní dopad na celosvětovou výrobu. Zásoby prodejců v USA a dalších velkých zemích se v roce 2021 vyčerpaly a doba vyřízení objednávek se prodloužila. Asijské automobilky se od té doby předhánějí, aby dohnaly ztrátu, uvedl ekonom Oxford Economics Alex Holmes. Potřeba doplnit skladové zásoby je jedním z faktorů, které letos podpořily vývoz.

Asijští vývozci aut pak těží z přechodu na elektromobily. Největší prospěch z toho má Čína, jež se na trhu s elektromobily dostává do popředí díky rostoucímu počtu domácích výrobců, kteří se snaží proniknout na zahraniční trhy, a také automobilka Tesla, která vyrábí mnoho svých aut v Šanghaji.

Přetlak výroby v Číně ale už zvyšuje napětí ve vztazích s obchodními partnery. Evropská unie v říjnu kvůli záplavě dovozu čínských elektromobilů zahájila vyšetřování, zda čínské automobilky nevyužívají nelegální státní subvence. Na americkém trhu se ale zatím čínské automobilky příliš neprosadily kvůli obchodním sporům mezi Pekingem a Washingtonem. Jiní asijští vývozci, zvláště z Japonska a Jižní Koreje, však využívají podpor americké vlády k nákupu elektromobilů.

Velkou otázkou zůstává, jak dlouho tento růst potrvá. Ekonomové tvrdí, že postpandemický efekt doplňování zásob pravděpodobně brzy odezní. Očekává se, že americká ekonomika v příštím roce zpomalí, protože se projeví vliv dosavadního zvyšování úrokových sazeb. Očekává se také, že rovněž Evropa bude ztrácet dech, možná i sklouzne do recese.

"Je zde riziko, že dodávky aut z Asie mohou v příštím roce ochladnout," uvedl ekonom banky HSBC Frederic Neumann. Dodal, že elektromobily z Číny budou pravděpodobně i nadále zvyšovat podíl na globálním trhu díky ohromné výrobní kapacitě v zemi. Širší obchodní signály z Asie, jako jsou nevyřízené vývozní objednávky, však naznačují, že globální obchod zůstane pravděpodobně ještě nějaký čas pod tlakem.

Související články

OPEC se na jednání o klimatu snažil přesvědčit mladé k podpoře fosilních paliv

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) uspořádala na okraj konference OSN o změně klimatu COP28 akci, jejímž cílem bylo přesvědč…

Plán EÚ na zdanenie emisií v prípade dovozu pobúril niektoré krajiny

Nedávna štúdia OSN zistila, že daň vo výške 44 dolárov za tonu emitovaného uhlíka by znížila znečistenie v rámci dodávateľského re…

Povodí Odry vybudovalo v Českém Těšíně protipovodňová opatření za 27 milionů Kč

Státní podnik Povodí Odry vybudoval v Českém Těšíně na Karvinsku protipovodňová opatření za více než 27 milionů korun. Stavební pr…

Srbsko a Bulharsko dokončily propojovací plynovod, sníží tak závislost na Rusku

Srbsko a Bulharsko dokončily propojovací plynovod, jehož cílem je pomocí diverzifikací dodávek snížit závislost na ruském plynu, i…

VAK Náchod od ledna zdraží vodné a stočné o 9,1 procenta na 110 Kč/m3

Společnost Vodovody a kanalizace Náchod (VAK) zdraží od ledna vodné a stočné v průměru o 9,1 procenta na 109,98 koruny za metr kry…

Kalendář akcí

Dny teplárenství a energetiky

23. 04. 2024 16:00 - 24. 04. 2024 00:00
Clarion Congress Hotel Olomouc

PRO-ENERGY CON 2024

07. 11. 2024 16:00 - 08. 11. 2024 00:00
Hotel Amande, Hustopeče, ČR
Odborná konference PRO-ENERGY CON pořádaná již od roku 2011, je již tradičním setkáním zástupců a předních odborníků všech energetických odvětví. Konf...

ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.

80949
Počet publikovaných novinek
2092
Počet publikovaných akcí
981
Počet publikovaných článků
ENERGY-HUB využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování jakéhokoli obsahu či jeho části veřejnosti je bez předchozího souhlasu výslovně zakázáno.
Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5, Česká republika