Kupka: Rolí státu v rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu

Úlohou státu při rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu, v programu Doprava s dotacemi z EU je pro ní připraveno šest miliard Kč. Z toho pět miliard korun bude směřovat na budování dobíjecích míst a jedna miliarda na vodíkové plnicí stanice. Na konferenci s názvem Green Deal s rozumem to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Kupka: Rolí státu v rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu

Investice státu do dobíjející infrastruktury jsou podle Kupky potřeba kvůli vyšší energetické efektivitě elektromotorů ve srovnání se spalovacími motory. "Podpora energeticky efektivní dopravy je hlas rozumu, ne hlas Bruselu," řekl.

Tento postoj je podle něj racionální, nevytváří restrikce, regulace a následný odpor veřejnosti, který je v českých poměrech jednou z příčin toho, že se v ČR prodává málo elektrických vozidel. Nejvýznamnějším důvodem je cena. "Je ale třeba do rozvoje elektromobility nevstupovat dotačními programy pro podporu prodeje," míní Kupka.

Firmy mohou od druhé poloviny března žádat na pořízení elektroauta o podporu 200.000 až 250.000 korun. Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do 1,5 milionu korun, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V celém programu je připraveno 1,95 miliardy korun, z toho 1,65 miliardy na pořízení bezemisních vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.

Elektromobilitě podle Kupky zbývá překonat jen několik technických překážek, možnost efektivního dobíjení a delší dojezd na dobitou baterii. Uvedl, že automobilka Toyota avizuje, že od roku 2026 bude schopná u svých osobních vozidel montovat baterie s dojezdem 1000 kilometrů. Rychlonabíječky jsou již schopny nabíjet auta do 30 minut, řekl.

Kupka předpokládá, že ceny elektrických vozidel se v následujících letech budou významně snižovat. Zájem o elektromobilitu by se podle něj tedy měl s nástupem nových, cenově dostupnějších modelů rychle zvyšovat. Například Škoda Auto v příštím roce plánuje představit nový cenově dostupný model elektrického auta, uvedl dříve ředitel českého zastoupení Škody Auto Jiří Maláček.

Kupka koncem března uvedl, že v Česku je nyní 4313 dobíjecích bodů umístěných ve 2313 stanicích, podle pověřence ministra pro čistou mobilitu Jana Bezděkovského tento počet dále roste. Aktuální počet dobíjecích bodů zvládne obsloužit přes 90.000 elektromobilů, v Česku je přitom nyní podle Kupky 22.000 plně bateriových osobních vozidel.

Web Čistá doprava aktuálně eviduje 34.000 registrovaných bateriových elektrických vozidel všech kategorií. V Česku bylo loni podle webu Svazu dovozců automobilů registrovaných téměř devět milionů vozidel, bateriová elektrická vozidla tedy tvoří necelé 0,4 procenta všech vozidel. Osobní elektrická auta pak tvoří zhruba 0,3 procenta všech osobních vozidel.

Vznik 2600 dobíjecích bodů podpořilo ministerstvo dopravy dotacemi z evropských programů. Aktuálně mohou zájemci podávat žádosti u dotačních výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní a osobní vozidla nebo rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm, které ministerstvo podpoří Operačním programem Doprava III.

Související články

Společnost Elektrárna Dukovany II ze skupiny ČEZ obdržela doplněné nabídky od uchazečů na stavbu nového jaderného zdroje v Dukovanech i na tři další jaderné bloky

Společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II), stoprocentní dceřiná společnost ČEZ, obdržela doplněné nabídky na stavbu nového jadern…

Vláda chystá novou vodíkovou strategii. Firmy potřebují dobré zákony i dotace, důležitou roli hraje i Ukrajina

Firmy potřebují získat motivaci vodíkovou ekonomiku rozvíjet, říká Veronika Vohlídková. V tuto chvíli je nejdůležitější nastavení…

SUAS: S útlumem uhlí může chybět i teplo, investovat se musí rychle

Rychlý útlum těžby a zpracování uhlí v důsledku přechodu k bezemisní ekonomice si vyžádá řešení otázky zásobování teplem. V rozhov…

Dodáváte elektřinu z FVE do sítě? Místo výdělku naopak někdy zaplatíte

Jaro a slunečné dny přišly letos nečekaně brzy. Někdo je vítá s radostí, někdo s obavami. Majitelé solárních elektráren si mnou ru…

Pole, nebo soláry? Obojí. Pod agrovoltaickými panely ale zatím poroste jen víno, chmel a ovocné stromky

Z některých českých polí se mohou stát plantáže solárních panelů. Ne ovšem na úkor pěstování zemědělských plodin. Takzvaná agrovol…

Kalendář akcí

XXXIII. Seminář energetiků

20. 05. 2024 09:00 - 22. 05. 2024 18:00
hotel Harmonie Luhačovice

Konference Bioplyn a legislativa 2024

28. 05. 2024 18:00 - 18:00
Vyškov, hotel Alvet
Dne 28. května 2024 se uskuteční již tradiční jarní akce CZ Biom věnovaná tématům z oblasti bioplynu, biometanu a bioodpadů. Letos se setkáme v Hotelu...

ČESKO-SLOVENSKÉ ENERGETICKÉ FÓRUM

05. 06. 2024 11:00 - 06. 06. 2024 19:00
Karlovy Vary
Platforma Česko-slovenské energetické fórum společně s významnými českými a slovenskými energetickými společnostmi pořádá v roce 2024 již šestý ročník...

TECHNIKA OCHRANY PROSTREDIA

28. 10. 2024 09:00 - 30. 10. 2024 17:00
Zvolen
Vážená vedecká a odborná komunita, radi by sme Vás pozvali na 27. ročník medzinárodnej vedeckej konferencie, ktorá tradične nadväzuje na predchádzajúc...

ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.

82758
Počet publikovaných novinek
2092
Počet publikovaných akcí
1050
Počet publikovaných článků
ENERGY-HUB využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování jakéhokoli obsahu či jeho části veřejnosti je bez předchozího souhlasu výslovně zakázáno.
Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5, Česká republika