Kupka: Rolí státu v rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu
Úlohou státu při rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu, v programu Doprava s dotacemi z EU je pro ní připraveno šest miliard Kč. Z toho pět miliard korun bude směřovat na budování dobíjecích míst a jedna miliarda na vodíkové plnicí stanice. Na konferenci s názvem Green Deal s rozumem to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Investice státu do dobíjející infrastruktury jsou podle Kupky potřeba kvůli vyšší energetické efektivitě elektromotorů ve srovnání se spalovacími motory. "Podpora energeticky efektivní dopravy je hlas rozumu, ne hlas Bruselu," řekl.
Tento postoj je podle něj racionální, nevytváří restrikce, regulace a následný odpor veřejnosti, který je v českých poměrech jednou z příčin toho, že se v ČR prodává málo elektrických vozidel. Nejvýznamnějším důvodem je cena. "Je ale třeba do rozvoje elektromobility nevstupovat dotačními programy pro podporu prodeje," míní Kupka.
Firmy mohou od druhé poloviny března žádat na pořízení elektroauta o podporu 200.000 až 250.000 korun. Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do 1,5 milionu korun, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V celém programu je připraveno 1,95 miliardy korun, z toho 1,65 miliardy na pořízení bezemisních vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.
Elektromobilitě podle Kupky zbývá překonat jen několik technických překážek, možnost efektivního dobíjení a delší dojezd na dobitou baterii. Uvedl, že automobilka Toyota avizuje, že od roku 2026 bude schopná u svých osobních vozidel montovat baterie s dojezdem 1000 kilometrů. Rychlonabíječky jsou již schopny nabíjet auta do 30 minut, řekl.
Kupka předpokládá, že ceny elektrických vozidel se v následujících letech budou významně snižovat. Zájem o elektromobilitu by se podle něj tedy měl s nástupem nových, cenově dostupnějších modelů rychle zvyšovat. Například Škoda Auto v příštím roce plánuje představit nový cenově dostupný model elektrického auta, uvedl dříve ředitel českého zastoupení Škody Auto Jiří Maláček.
Kupka koncem března uvedl, že v Česku je nyní 4313 dobíjecích bodů umístěných ve 2313 stanicích, podle pověřence ministra pro čistou mobilitu Jana Bezděkovského tento počet dále roste. Aktuální počet dobíjecích bodů zvládne obsloužit přes 90.000 elektromobilů, v Česku je přitom nyní podle Kupky 22.000 plně bateriových osobních vozidel.
Web Čistá doprava aktuálně eviduje 34.000 registrovaných bateriových elektrických vozidel všech kategorií. V Česku bylo loni podle webu Svazu dovozců automobilů registrovaných téměř devět milionů vozidel, bateriová elektrická vozidla tedy tvoří necelé 0,4 procenta všech vozidel. Osobní elektrická auta pak tvoří zhruba 0,3 procenta všech osobních vozidel.
Vznik 2600 dobíjecích bodů podpořilo ministerstvo dopravy dotacemi z evropských programů. Aktuálně mohou zájemci podávat žádosti u dotačních výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní a osobní vozidla nebo rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm, které ministerstvo podpoří Operačním programem Doprava III.
Související články
Společnost Elektrárna Dukovany II ze skupiny ČEZ obdržela doplněné nabídky od uchazečů na stavbu nového jaderného zdroje v Dukovanech i na tři další jaderné bloky
Společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II), stoprocentní dceřiná společnost ČEZ, obdržela doplněné nabídky na stavbu nového jadern…
Vláda chystá novou vodíkovou strategii. Firmy potřebují dobré zákony i dotace, důležitou roli hraje i Ukrajina
Firmy potřebují získat motivaci vodíkovou ekonomiku rozvíjet, říká Veronika Vohlídková. V tuto chvíli je nejdůležitější nastavení…
SUAS: S útlumem uhlí může chybět i teplo, investovat se musí rychle
Rychlý útlum těžby a zpracování uhlí v důsledku přechodu k bezemisní ekonomice si vyžádá řešení otázky zásobování teplem. V rozhov…
Dodáváte elektřinu z FVE do sítě? Místo výdělku naopak někdy zaplatíte
Jaro a slunečné dny přišly letos nečekaně brzy. Někdo je vítá s radostí, někdo s obavami. Majitelé solárních elektráren si mnou ru…
Pole, nebo soláry? Obojí. Pod agrovoltaickými panely ale zatím poroste jen víno, chmel a ovocné stromky
Z některých českých polí se mohou stát plantáže solárních panelů. Ne ovšem na úkor pěstování zemědělských plodin. Takzvaná agrovol…
Kalendář akcí
XXXIII. Seminář energetiků
Konference Bioplyn a legislativa 2024
ČESKO-SLOVENSKÉ ENERGETICKÉ FÓRUM
TECHNIKA OCHRANY PROSTREDIA
ENERGY-HUB je moderní nezávislá platforma pro průběžné sdílení zpravodajství a analytických článků z energetického sektoru. V rámci našeho portfolia nabízíme monitoring českého, slovenského i zahraničního tisku.